Dag 2 – 4 juli
Vandaag was het the big day = eerste schooldag!
Rond 13u was het middagpauze. De keuken van de school heeft elke week een vaste menu. Vandaag was het bruine bonen met een maïspapje. Dit was wennen, maar ik dacht :’Ochja er is eten!!!’
Na de middag ging ik naar de 3de kleuterklas. Daar speelden ze zelfstandig in groepjes vele educatieve spelletjes: memory, puzzels, kleurenspel,… Ik heb met elke groep één spelletje meegedaan. Ze waren fier dat ze me eerst het spelletje mochten uitleggen.
Om 7u45 stapten we van onze vrijwilligerswoning naar de school die om 8u begint. Katrien stond ons daar op te wachten. Het was de bedoeling dat we vandaag gewoon wat observeren in de klasjes. Op die manier konden we zien hoe de leerkrachten hier les geven, welke vakken er gegeven worden, wat het niveau is van de kinderen,…
Ik nam de klas die mij het meeste aansprak, namelijk het eerste leerjaar. Wanneer ik binnen kwam in het klasje, gingen de leerlingen spontaan rechtstaan en zeiden ze in koor: ‘Welcome teacher Kim, how are you?’, waarop ik zei: ‘I’m fine thank you and how are you?’ waarop ze terug in koor antwoordde: ‘I’m fine, thank you teacher, welcome.’ Ik stelde me kort nog eens voor aan alle kinderen en vertelde hen dat ik vandaag achteraan in de klas zal zitten om de lessen mee te volgen. Wanneer ik naar achter in de klas wandelde, gingen twee kindjes spontaan opschuiven zodat ik naast hun kon zitten, wat heel schattig was!
De lessen beginnen met een welkomsliedje, dat ongeveer zo gaat:
Teacher: “1, 2”
Students: “Welcome teacher”
Teachter: “3, 4”
Students: “May I come in?”
Teacher: “5, 6”
Students: “Shut the door”
Teacher: “7, 8”
Students: “Please sit down”
Teacher: “9, 10”
Students: “Take the books”
Eén lesuur duurt daar 35 minuten, omdat de Kenianen hun niet langer kunnen concentreren. De eerste les was wiskunde (putting together = optellen). Wanneer er een optelsom aan bord kwam, nam de juffrouw een briefje uit een pot waar een naam van een kindje op stond, ze zei: ‘Justus, can you come on the blackboard?’. JUSTUS??? HAAA DAT IS ONS SPONSORKINDJE! J Ik was blij dat ik meteen in zijn klas zat! Wanneer ze verder oefeningen moesten maken, ben ik naast hem gaan zitten om hem bij te staan en heb ik me ook voorgesteld. Hij toonde een grote glimlach op zijn gezicht en oefende mijn naam.
Na het 1ste leerjaar wou ik ook eens het 2de leerjaar proberen, om te weten of er veel verschil is in het leerniveau. Maar helaas was het vak ‘Kiswahili’ (de eigen taal van het land).. daar kon ik dus niets doen.. buiten mijn eigen swahili-taal bij te schaven J Na deze les was het turnles buiten YES YES!!! Daar keek ik naar uit. De turnles was vrij basic; stretch oefeningen, springen, zakdoek leggen, liedjes zingen. Hier zou ik graag de leerkracht willen bijstaan met nieuwe turnoefeningen of echte sport aanleren (volleybal, dansen,…)
Tijdens de eerste ‘break’ hebben we voor de eerste keer ‘porridge’(soort havermout) gegeten, wat heel lekker is!
Hierna heb ik ook de oudere klassen geprobeerd, maar het Engels was moeilijk te begrijpen.. DUS ging ik terug naar een lagere klas, HET 1STE KLEUTERKLAS. Wat een schatjes! Ze toonde me meteen al hun speelgoed dat ze in de klas hebben. Bijvoorbeeld een kindje nam een klein beetje plasticine en ze zei: ‘LOOOK PLASTICINE!!!’. Ze was er zo blij mee J (wat bij ons in België vrij normaal is om mee te spelen).
Rond 13u was het middagpauze. De keuken van de school heeft elke week een vaste menu. Vandaag was het bruine bonen met een maïspapje. Dit was wennen, maar ik dacht :’Ochja er is eten!!!’
Na de middag ging ik naar de 3de kleuterklas. Daar speelden ze zelfstandig in groepjes vele educatieve spelletjes: memory, puzzels, kleurenspel,… Ik heb met elke groep één spelletje meegedaan. Ze waren fier dat ze me eerst het spelletje mochten uitleggen.
Om 16u is de school gedaan. Vele kindjes gingen (met oudere zus/broer) te voet naar huis, aangezien het allemaal leerlingen zijn van hetzelfde dorpje. We gingen met alle vrijwilligers naar de leraarskamer waar we onze eerste ervaringen hebben gedeeld.
Hierna zijn we naar een plaatselijk winkeltje geweest waar je u eigen kleedjes kon laten maken. Dus heb ik twee mooie stoffen gekozen waar ze kleedjes van ging maken. Op die manier steun je ook de economie van het dorp, in plaats van naar de commerciëlere stoppingcenters te gaan.
Om onze dag te beëindigen hebben we samen met Katrien nog iets gedronken in een cafeetje rechtover de school.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten